LOL

MMO-RPG er en døende spilgenre

Massive multiplayer online role-playing games (MMO-RPG) blev spillet i stor stil i de tidlige år 2000, hvor spillet Ultima Online startede den nye revolution. Andre fulgte hurtigt med, vi husker alle EverQuest, World of Warcraft, Star Wars Galaxies, samt mange andre. Men de senere år har vi set en tendens til at, spillerne er begyndt at bevæge sig væk fra MMO-RPG genren.

Subscribertallet på det mest populære MMO-RPG, World of Warcraft, har været faldende siden 2010. Her var der omkring 12 millioner aktive betalende accounts, men allerede i 2015, efter udgivelsen af Warlords of Dreanor, deres femte expansion i Warcraft-universet, så vi, at antallet af aktivt betalende accounts var faldet til omkring 5,5 millioner. Det er en halvering af spillere på bare 5 år.

Men når spillerne er trætte af World of Warcraft, så spiller de ikke et andet nyere MMO-RPG. Det er hele genren, folk er trætte af at spille. Og her er hvorfor.

Mangel på nye titler

Man har inden for de sidste år set meget få nye udgivelser af MMO-RPG spil. Og flere af spillene under udvikling er endda blevet stoppet undervejs.

Daybreak Studios måtte stoppe med at udvikle på deres opkommende EverQuest Next. Spillet Wild Star, som mange ellers så som den mulige ”wow-killer”, blev kort tid efter udgivelsen nødt til at halvere deres hold. Derefter måtte de gå væk fra Pay-to-Play modellen og gå Free-to-Play grundet manglende spillere.

Ligesom Daybreak Studios måtte stoppe deres udvikling af EverQuest Next, er flere andre spil også stoppet i udviklingen, inden de overhovedet kom på markedet. Man kan se, at dem, som betaler for udviklingen af nyere MMO-RPG spil, trækker i land. Det sker på grund af det konstante fald inden for genren.

Fortnite

Forældede betalingsformer

Gennem tiden har vi set tre primære former for betaling, når det kommer til computerspil.

Der er de spil, som man kan købe i butikken eller på nettet, installere dem, og så behøver man ikke at tænke mere over betaling, før man skal ud og have et andet spil.

Free-to-Play er en model, som bliver brugt mere og mere inden for spilverdenen nu. Man ser det i alle slags spil. Her er spillet gratis at downloade og spille, men det er oftest med begrænset indhold. For selvom det i teorien er gratis at spille de her spil, skal bruge penge på dem for at få noget ekstra. Man har i nogen spil mulighed for at købe skins til de forskellige champions, der får dem til at se anderledes ud. Hvor man i andre spil kan man købe sig til, at ens karakter bliver stærkere, end folk, som ikke betaler, har mulighed for. Dette kaldes af visse kritikere også for Pay-to-Win.

Wildstar

Pay-to-Play, eller subscription, er modellen, som World of Warcraft har benyttet sig af, siden de startede ud. Det vil sige, at man, efter man har købt spillet i butik, yderligere skal betale hver måned for at have adgang til spillet. Det er den model, de fleste tidligere spil er blevet nødt til at gå væk fra, men World of Warcraft holder stadig fast i Pay-to-Play modellen. Folk vil gerne have noget for pengene, og Pay-to-Play virker for mange som en unødvendigt dyr fornøjelse.

Nye store spil

Hvis folk ikke længere spiller MMO-RPG, hvad spiller de så?

Multiplayer online battle arena (Moba) er en spilform som startede ud i det gamle Blizzard spil Warcraft 3, som et mod. Man spiller typisk mellem to hold på 2-5 spillere, som kæmper om, hvem der først kan ødelægge modstanderens fort. Disse spil har haft en kæmpe vækst gennem de sidste år. Vi kan kigge på fremgangen af aktive spiller i League of Legends (LoL). I 2011, to år efter deres udgivelse, var der omkring 11 millioner spillere, som loggede ind hver måned. Dette tal er eksploderet, og i slutningen af 2016 kunne de fremvise over 100 millioner spillere, som loggede ind på månedlig basis.

 

First person shooters (FPS) er, som navnet antyder, et skydespil, hvor man ser det hele i første person. Disse spil har længe været en stor genre, men de er kun blevet større med årene, og hvor onlinedelen har fyldt mere og mere. De to største spil inden for FPS er i øjeblikket CS:GO og Overwatch med samlet over 70 millioner brugere.

 

Battle royale er en nyere genre, som går ud på, at 100 spillere bliver sat ind i en verden, hvor de skal samle våben og andet udstyr for at stå som den sidste overlevende. Denne genre er eksploderet i popularitet. Det første spil, som rigtig havde succes med det, var H1Z1, som udkom i 2015. Efterfølgende har flere og flere firmaer udviklet spil inden for samme genre, hvor de to største er PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG) og Epic Games’ nye Fortnite.

ESport bliver større og større

Computerspil er gennem tiden gået fra noget, der kun var for nørder, til at blive mainstream. Det har også medført, at der er kommet penge i det. Flere mennesker kan leve af at spille computer ved hjælp af YouTube eller streaming sites som Twitch.tv.

Men det er ikke kun via streaming, man kan tjene penge på at spille computer. De senere år er eSport eksploderet til at være noget, vi alle kender til inden for computerspil. Der er flere hundrede tusinde, som følger med på skærmen, når nogle af de største hold i enten League of Legends, Dota 2, CS:GO eller Overwatch spiller mod hinanden. Og det bliver kun større, eftersom man er begyndt at kunne se eSport i fjernsynet og endda læse om det i aviserne.

Dette er også en af grundene til den faldende interesse inden for MMO-RPG. Genren gør sig ikke så godt til konkurrencer, da det kan tage måneder at bygge en karakter op, og der bliver brugt meget tid på hesteryg. Man ser samtidig en stigning af brugere inden for eSport-venlige spil, og det er naturligt. Eksponering skaber interesse, og samtidig ser unge, at der er folk, som lever af det, og holdene eller den enkelte professionelle spiller begynder at blive et forbillede for unge.

Overlever MMO-RPG genren?

Det er uundgåeligt at se, at MMO-RPG genren er faldende, men der vil selvfølgelig altid være spillere, som sværger til MMO-RPG genren. Spørgsmålet er, om de vil overleve, hvis der ikke længere vil blive udviklet nye større spil. Hvor lang tid vil man blive ved med at producere og videreudvikle gode spil, som folk kan bruge deres fritid og penge på?

Uanset om World of Warcraft forbliver med at være et af de største spil eller ej, så vil jeg fortsætte med at have det tæt på mit hjerte og vende tilbage, når der kommer nye opdateringer. Samt at holde øjnene åbne og afprøve eventuelle nye titler i de kommende år. Døende betyder ikke død. Endnu.

OW logo