Hvad er eGames?

Egentlig betyder det, frit oversat, bare elektronisk spil - og ofte associeres eGames med computerspil. I begyndelsen var eGames oftest meget simple spil på en fysisk computer eller en af de første konsoller, fx Commodore 64. I dag, til gengæld, kan eGames lige så godt foregå på alt lige fra en app til et online spil som fx Travian, som kun foregår i en web browser.

I den senest tid er Esport virkelig kommet på dagsordenen rundt omkring. Egentlig er det det samme – fænomenet har bare bevæget sig til at blive langt mere konkurrencepræget. I dag er Esport en OL disciplin eller næste en OL disciplin, alt efter hvem man spørger. Men lige meget hvad, er det virkelig en anerkendelse af sporten og en blåstempling af, at gaming nu er en sportsgren.

Hvilke typer games findes der?

Der er med tiden kommet utroligt mange typer spil – ikke mindst, nu hvor der er kommet så mange gadgets og andet godt, man kan spille på.

Lad os begynde med strategispil. De af os, som for alvor syntes Caesar III og de første Red Alert var fede spil, vil nok finde mere moderne IO games interessante. Online games kan bare noget mere, end dengang vi spillede på… ja, nærmest en Commodore 64. Personligt savner jeg dog spil, som fx Cossacks 3, hvor en næsten autentisk hær kunne tage opstilling imod en anden hær. Her var hele gameplayet også nærmest at være så meget i krig, som muligt, med en hær af uhørte størrelser. Det var heller ikke unormalt, at man kunne føre krig flere steder på engang, hvis man spillede på enten lan-café eller online – dog var computerens IA noget begrænset.

Med tiden blev skyde-spil, såsom James Bond Golden Eye mere og mere populære. Mest populært blev nok Counter Strike, som til dato stadig spilles på globalt plan. Nu hedder det bare CS-go. Men grundprincippet er stadig det samme; to hold imod hinanden i et ’shoot’em team’.'

 

Taler vi om Shoot’em up spil eller ’first person shooter’ (fps) spil, som de også kaldes, er særligt Counter Strike (CS) og Call Of Duty (COD) store og har massivt mange følgere og spillere på verdensplan. Da de første fps udkom på konsol, fx James Bond Golden Eye til Nintendo 64, var der ikke mange, som regnede med at den type spil kunne blive særligt store på det generelle konsol-marked. Det var selvfølgelig stort, at man kunne lave multi player. Men det foregik jo på en skærm, på et tidspunkt hvor det almindelige var en 32” skærm. Men tiden udviklede sig hurtigt. Så tv’et blev afløst af fladskærme, eller i dag smart tv, og internettet overtog for lan cafeen. Så lige pludselig kunne man spille med venner, bekendte eller bare andre spillere indenfor 2 minutter - uden større planlægning. Denne mulighed er jeg sikker på, er årsagen til, at det ikke er uhørt af fx COD på PS4 har over 50.000 online spiller globalt.

Lige så interessant er det, at spil-typer som Diablo, Diablo II og nu Diablo III - ligesom fps - startede som spil på pc… Og i dag er det spil og den spiltype også rykket ind på konsol-markedet. Tænk bare på Red Alert eller Command & Conquer. Hvor mange af os, som har bruget dagevis på en lan café, havde troet, at man ville kunne komme til at spille de spil på en PlayStation eller Xbox?

Andre typer spil har også set dagens lys i forbindelse med den udvikling, der har været de senere år. En af mine klare favoritter er Eve Online, som jeg må tilstå, at jeg har spillet ’on an off’ i ca. 8 år. Se dette som en meget kort gemmegang af spillet.

Eve Online:eve online battleships bhaalgorn

Eve Online er et af verdens største online spil, fx er det ikke unormalt, at der er mellem 25.000 og 30.000 brugere online på en hverdagsaften. Aldersgruppen for spillet er fordelt mellem primært teenagere og de lidt mere modne mænd. Oftest er det de lidt mere modne spillere, man møder i dette spil, da der er uendeligt mange ting, man kan foretage sig. Desuden tager det også bare lang tid, at blive lidt god til spillet. Lige præcis den meget omfattende skill træning, som det hedder i spillet,

dvs. brugerprofilens evne til at kunne nogle ting, har været den helt store begrænsning for nye spillere. Dette har spillets udviklere forstået, og der er derfor lavet en række tilgange, som gør det nemmere at komme hurtigt i gang med at forstå og prøve elementer af spillet. Eve Online har utrolig mange elementer, men kort fortalt, handler spillet om at kunne tjene ISK og herefter at kunne bruge dem, som man har lyst. Oftest kan man ”tjene” alt mellem 2-150 millioner i timen, og vil man gerne kunne spille ”gratis” samt træne skills, så koster det alt fra 800 millioner til 1,5 milliarder om måneden.

Den hurtige læser bemærker, at mine økonomiske gæt er noget upræcise. Men dette er en af de helt store ting ved Eve Online; markedet er 99% styret at brugeren, så næsten alt styres af udbud og efterspørgsel. Andre spillere finder det klart sjovere at spille pvp (player vs player), og de bedste spillere deltager i et årligt Alliance Tournament, hvor vinderne får eftertragtede gaver, der kan omsættes til ISK. Lidt mere almindelige pvp piloter skyder bare løs på mere eller mindre alt, så længe de vel at mærke flyder i 0.0. Der findes et utal af skibe, forskellige setups samt skill træning til nærmest en menneskealder. Så synes du fx, at komplekse opgaver er sjove? Og kan du se dig selv spillle online games i lang tid? Så er Eve Online helt klart et godt bud for dig!

 

eve online battleships bhaalgorn on docking